Tekniska data
MOTOR OCH KRAFTÖVERFÖRING | |
---|---|
Motortyp | Radmotor |
Antal cylindrar | 3 |
Gångart | 4-takt |
Antal ventiler per cylinder | 4 |
Ventildrivning | DOHC |
Kylning | Vätske |
Slagvolym | 1160 cm³ |
Borrning | 90 mm |
Längd | 60,8 mm |
Maximal effekt | 183 hK |
Varv vid max effekt | 10750 r/min |
Maximalt vridmoment | 128 Nm |
Varv vid max vrid | 8750 r/min |
Kompressionsförhållande | 13,2 |
Bränslesystem | Insprutning |
Startsystem | Elektrisk |
Typ av koppling | Flerskivig våtkoppling |
Drivning | Kedja |
Typ av växellåda | Växling |
Antal växlar | 6 |
CHASSI | |
Ram | Aluminium |
Ramtyp | Twin Tube |
Gaffelvinkel | 23,9 grader |
Försprång | 104,7 mm |
FRAMFJÄDRING | |
Framfjädring | Inverterad teleskopgaffel |
Märke | Öhlins |
Diameter | 43 mm |
Slag | 120 mm |
Justering | Kompression, Förspänning, Returdämpning |
BAKFJÄDRING | |
Bakfjädring | Enkelsving |
Material | Aluminium |
Stötdämpare | Enkeldämpare |
Märke | Öhlins |
Längd | 120 mm |
Justering | Kompression, Förspänning, Returdämpning |
FRAMBROMS | |
Frambroms | Dubbla bromsskivor |
Diameter | 320 mm |
Typ av bromsok | Fyrkolvsok |
Upphöngning | Flytande bromsok |
Aktivering | Hydraulisk |
Teknologi | Radial, Monoblock |
Märke | Brembo |
BAKBROMS | |
Bakbroms | Skiva |
Diameter | 220 mm |
Bromsok | Dubbla kolvar |
Märke | Brembo |
HJÄLPSYSTEM | |
Hjälpsystem | ABS, Elektroniskt justerbar fjädring, Körlägen, Ride by Wire, Greppkontroll |
MÅTT OCH VIKTER | |
Framdäckets bredd | 120 mm |
Framdäckets höjd | 70 % |
Framdäckets diameter | 17 tum |
Bakdäckets bredd | 190 mm |
Bakdäckets höjd | 55 % |
Bakdäckets diameter | 17 tum |
Längd | 2090 mm |
Bredd | 810 mm |
Höjd | 1085 mm |
Hjulbas | 1445 mm |
Sadelhöjd från | 830 mm |
Tjänstevikt (med ABS) | 199 kg |
Tankrymd | 15,5 liter |
Toppfart | 245 km/h |
Körkort | A |
Underhållsintervall | 16000 km |
UTRUSTNING | |
Utrustning | LED-strålkastare |
Fazit aus der 1000PS Redaktion
Triumph Speed Triple 1200 RS 2025 är ett imponerande helhetspaket som är särskilt imponerande tack vare sin mångsidighet. Den klarar balansgången mellan vardagsglidare och sportig körmaskin med bravur. Den elektroniska Öhlins-fjädringen och den raffinerade elektroniken gör den till en förtroendeingivande följeslagare även under svåra förhållanden. Effektökningen till 183 hk och 128 Nm i kombination med den reviderade vevaxelbalanseringen säkerställer en kultiverad men ändå känslomässig körupplevelse. Det är inte en renodlad racermotorcykel, men den erbjuder tillräckligt med potential för spännande sessioner på banan.
- utmärkt elektronisk Öhlins-fjädring med brett inställningsområde
- förtroendeingivande köregenskaper även under svåra förhållanden
- felfri motorgång
- exakt antihoppingkoppling
- mångsidig från bekväm till sportig
- ny framhjulslyftkontroll med praktiska 4 justeringsnivåer
- bra ergonomi för överkroppen
- hög kvalitet på utrustningen
- bra feedback från fram- och bakhjul
- lätt på 199 kg redo att köras
- Begränsad styrvinkel för manövrering
- otillräckligt stänkskydd i regn
- högkvalitativa bromsar gnisslar vid låga hastigheter
- något trög koppling
- knävinkeln är för snäv för längre förare på längre turer
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, förändringar eller prisjusteringar.