Tekniska data
MOTOR OCH KRAFTÖVERFÖRING | |
---|---|
Motortyp | Radmotor |
Antal cylindrar | 3 |
Gångart | 4-takt |
Antal ventiler per cylinder | 4 |
Ventildrivning | DOHC |
Kylning | Vätske |
Slagvolym | 1160 cm³ |
Borrning | 90 mm |
Längd | 60,7 mm |
Maximal effekt | 150 hK |
Varv vid max effekt | 9000 r/min |
Maximalt vridmoment | 130 Nm |
Varv vid max vrid | 7000 r/min |
Kompressionsförhållande | 13,2 |
Bränslesystem | Insprutning |
Startsystem | Elektrisk |
Typ av koppling | Flerskivig våtkoppling |
Drivning | Kardan |
Typ av växellåda | Växling |
Antal växlar | 6 |
CHASSI | |
Ram | Stål |
Ramtyp | Rörram |
Gaffelvinkel | 65,9 grader |
Försprång | 120 mm |
FRAMFJÄDRING | |
Framfjädring | Inverterad teleskopgaffel |
Märke | Showa |
Diameter | 49 mm |
Slag | 200 mm |
Justering | Kompression, Förspänning, Returdämpning |
BAKFJÄDRING | |
Bakfjädring | Svingarm |
Material | Aluminium |
Stötdämpare | Enkeldämpare |
Märke | Showa |
Längd | 200 mm |
Justering | Förspänning |
FRAMBROMS | |
Frambroms | Dubbla bromsskivor |
Diameter | 320 mm |
Typ av bromsok | Fyrkolvsok |
Upphöngning | Flytande bromsok |
Aktivering | Hydraulisk |
Teknologi | Radial, Monoblock |
Märke | Brembo |
BAKBROMS | |
Bakbroms | Skiva |
Diameter | 282 mm |
Bromsok | Enkel kolvs |
Montage | Flytande bromsok |
Märke | Brembo |
HJÄLPSYSTEM | |
Hjälpsystem | Elektroniskt justerbar fjädring, Körlägen, Ride by Wire, Greppkontroll |
MÅTT OCH VIKTER | |
Framdäckets bredd | 120 mm |
Framdäckets höjd | 90 % |
Framdäckets diameter | 19 tum |
Bakdäckets bredd | 150 mm |
Bakdäckets höjd | 70 % |
Bakdäckets diameter | 18 tum |
Längd | 2245 mm |
Bredd | 982 mm |
Höjd | 1497 mm |
Hjulbas | 1560 mm |
Sadelhöjd från | 850 mm |
Sadelhöjd till | 870 mm |
Tjänstevikt (med ABS) | 245 kg |
Tankrymd | 20 liter |
Körkort | A |
UTRUSTNING | |
Utrustning | Värmehandtag, Kurvljus, LED-strålkastare, Justerbart kåpglas |
Fazit aus der 1000PS Redaktion
Triumph Tiger 1200 GT Pro levereras med en kraftfull trecylindrig motor i rad och gott om utrustning. Det bekymmersfria allroundpaketet på två hjul är lätt att kontrollera, men föredrar helt klart ett mer lugnt tempo. Om det inte stör dig, kommer du att njuta av det smidiga elektroniska chassit, bra vindskydd och en hel mängd komfortfunktioner. Den nyutvecklade Tiger 1200 är dock (fortfarande) lite orund på vissa områden, vilket till exempel märks på de kraftigare reaktionerna vid lastförändringar och de högfrekventa vibrationerna på motorvägssträckor.
- Linjär, förutsägbar kraftutveckling
- omfattande elektronikpaket
- bra vindskydd
- bekväm körställning
- toppbromsar
- Högfrekventa vibrationer vid vissa motorvarvtal
- ganska tröga köregenskaper
- reaktion vid lastväxling
- handtag ogynnsamt placerade för passagerare
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, förändringar eller prisjusteringar.