TRIUMPH STOCKHOLM NORR

Triumph Tiger 1200 GT PRO 2024

Pris vid förfrågan

Tekniska data

MOTOR OCH KRAFTÖVERFÖRING
Motortyp Radmotor
Antal cylindrar 3
Gångart 4-takt
Antal ventiler per cylinder 4
Ventildrivning DOHC
Kylning Vätske
Slagvolym 1160 cm³
Borrning 90 mm
Längd 60,7 mm
Maximal effekt 150 hK
Varv vid max effekt 9000 r/min
Maximalt vridmoment 130 Nm
Varv vid max vrid 7000 r/min
Kompressionsförhållande 13,2
Bränslesystem Insprutning
Startsystem Elektrisk
Typ av koppling Flerskivig våtkoppling
Drivning Kardan
Typ av växellåda Växling
Antal växlar 6
CHASSI
Ram Stål
Ramtyp Rörram
Gaffelvinkel 65,9 grader
Försprång 120 mm
FRAMFJÄDRING
Framfjädring Inverterad teleskopgaffel
Märke Showa
Diameter 49 mm
Slag 200 mm
Justering Kompression, Förspänning, Returdämpning
BAKFJÄDRING
Bakfjädring Svingarm
Material Aluminium
Stötdämpare Enkeldämpare
Märke Showa
Längd 200 mm
Justering Förspänning
FRAMBROMS
Frambroms Dubbla bromsskivor
Diameter 320 mm
Typ av bromsok Fyrkolvsok
Upphöngning Flytande bromsok
Aktivering Hydraulisk
Teknologi Radial, Monoblock
Märke Brembo
BAKBROMS
Bakbroms Skiva
Diameter 282 mm
Bromsok Enkel kolvs
Montage Flytande bromsok
Märke Brembo
HJÄLPSYSTEM
Hjälpsystem Elektroniskt justerbar fjädring, Körlägen, Ride by Wire, Greppkontroll
MÅTT OCH VIKTER
Framdäckets bredd 120 mm
Framdäckets höjd 90 %
Framdäckets diameter 19 tum
Bakdäckets bredd 150 mm
Bakdäckets höjd 70 %
Bakdäckets diameter 18 tum
Längd 2245 mm
Bredd 982 mm
Höjd 1497 mm
Hjulbas 1560 mm
Sadelhöjd från 850 mm
Sadelhöjd till 870 mm
Tjänstevikt (med ABS) 245 kg
Tankrymd 20 liter
Körkort A
UTRUSTNING
Utrustning Värmehandtag, Kurvljus, LED-strålkastare, Justerbart kåpglas

Fazit aus der 1000PS Redaktion

Triumph Tiger 1200 GT Pro levereras med en kraftfull trecylindrig motor i rad och gott om utrustning. Det bekymmersfria allroundpaketet på två hjul är lätt att kontrollera, men föredrar helt klart ett mer lugnt tempo. Om det inte stör dig, kommer du att njuta av det smidiga elektroniska chassit, bra vindskydd och en hel mängd komfortfunktioner. Den nyutvecklade Tiger 1200 är dock (fortfarande) lite orund på vissa områden, vilket till exempel märks på de kraftigare reaktionerna vid lastförändringar och de högfrekventa vibrationerna på motorvägssträckor.


  • Linjär, förutsägbar kraftutveckling
  • omfattande elektronikpaket
  • bra vindskydd
  • bekväm körställning
  • toppbromsar
  • Högfrekventa vibrationer vid vissa motorvarvtal
  • ganska tröga köregenskaper
  • reaktion vid lastväxling
  • handtag ogynnsamt placerade för passagerare
Mehr Infos zur

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, förändringar eller prisjusteringar.